tisdag, februari 03, 2015

Och på jobbet går det bra.

Jag har kort om tid innan sängen kallar, plus att jag sitter obekvämt på knä på golvet, med datorn på tv-bänken, då den fortfarande är kopplad till tv:n sen jag just avverkade ett avsnitt av Rederiet. Säsong 12 började jag på idag. Det artar sig.

Hur som helst, jag tänkte avhandla två händelser från jobbet.

Igår klev det i Rimbo på en kundundersökningsmänniska när jag var på väg från Uppsala till Norrtälje. Det är något SL sysslar med för att bedöma entreprenörerna ur ett kundperspektiv, antar jag. Det händer lite då och då i alla fall, att såna människor åker med. De brukar alltid presentera sig, eller ja, sitt syfte snarare.
Denne kille delade ut sina formulär och satte sig sen i fram och pratade med mig. Och som han pratade! Först började han berömma min körstil, då han innan hade åkt med någon som "körde slalom på raksträckor", och ja, det var ju trevligt med beröm, men mindre kul att höra hur upplevelsen av kollegans körning var.
Sen gled samtalet (och samtalet var hans konstanta pratande och mina inskjutande hummanden) över i förhandlingar. Han menade att man kan förhandla om allt, och att man även bör göra det. Hyreskontrakt, bostadsrättsinsatser och så vidare.
Det var böcker hit och dit som borde läsas och ja, han var tämligen intensiv.
När jag sen kom till garaget, så hittade jag ett par undersökningar, ifyllda, som han alltså hade missat att samla in, då han pratade med mig hela vägen ut genom dörren.


Idag då, så klev det vid en hållplats på två tjejer, där den ena av dem lade på sin biljett på biljettläsaren och frågade "vill du ha?"
Jag fattade inte alls vad hon menade. På de millisekunder som gick innan jag förstod, hann jag tänka att hon menade accesskortet eller att hon frågade sin kompis, trots att hon tittade på mig.

Men sen såg jag. I andra handen höll hon fram en ask med hjärtformade geléhallon. Ack, så fint!
Jag tog ett, medan jag lite chockat skrattade fram ett tack.

Ordet är fritt, nu är det ditt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar