torsdag, januari 08, 2015

Veckans enda

Den här veckan har jag bara en ledig dag, och den är idag.
Lite som vanligt i mitt liv trodde jag att den skulle fyllas av något som inte blev av.
The story of my life?

Jag tänker istället göra det här till en lugn och skön dag.
Dagens fysiska aktivitet blev att cykla upp, upp, och åter upp till badhuset på Södra Bergen, simma 1000 meter på 27 minuter, duscha och basta i relaxbastun, duscha och basta i herrbastun, duscha och klä på mig och cykla ner, ner och åter ner för att komma hem.

Nu när nästan all snö och is har försvunnit igen, är det ändå rätt jobbigt även att cykla nedåt, eftersom just nästan allt har försvunnit. Det är våta isbucklor här och där, förmodligen orsakade av fotspår och annat och att cykla nedför innebär ett konstant bromstryck på pedalerna, för att inte få upp för hög och okontrollerbar fart.
Frälsningsarmébacken var inget undantag, och den väjer jag inte för bara för att jag har brutit hand och arm där för snart två månader sen. Nej, jag kan cykla på vinterväglag. Det gäller bara att riskbedömma rätt och fokusera på rätt saker.
Inte prata i telefon och använda handbroms.

Min syster smsade igår och frågade om hon får komma hit i helgen trots att jag jobbar, och jag jobbar ju inte vansinnigt sent då jag slutar 18:59, så det tyckte jag var ett trevligt initiativ. Som det verkar kanske jag får komma hem till mig själv och ett dukat bord från jobbet, och när hände det senast?

Igår släpptes resultatet av tjänstesökningen som träder i kraft första februari på jobbet. Alltså, vilket schema som går till vem, typ.
Jag hamnade på rad 1 på grupp 140. Själva gruppen var mitt förstahandsval och raden mitt andrahandsval, så jag kan ju egentligen inte vara annat än nöjd.
Men. För det finns väl alltid ett men? Det här innebär att jag inte kommer jobba kväll på omkring ett år igen, och det kommer jag sakna.
Jag var ganska skeptisk till att börja jobba kväll på heltid, vilket jag gjorde i den förrförra schemaperioden, efter att i stort sett bara haft delat innan dess under min tid på Nobina och på fasta schemagrupper, men det kom att passa mig väldigt bra.
Trots att jag är singel och på många plan bara har mig själv att tänka på, så gäller inte det alla plan ändå, och därför blev jag så glad när jag efter många om och men till förra schemagruppen, fick komma in i den enda heltidsgrupp med varierande tider från att som tidigast börja 5:47 till att som senast sluta 1:10. Det passade mig utmärkt, kvällsveckorna var i majoritet, men jag kunde pricka in att göra andra saker vissa kvällar ändå.
Till den här sökningen försvann den gruppen. Inte till namnet då, det finns fortfarande en som heter 165, men den är totalt omgjord.
Och nu ska jag alltså återgå till att bara jobba delat, i stort sett.

Schemat.

Det är ju inte helt lätt för oinvigda att förstå, men alla tjänster (alltså dagar) märkta med BN är delade pass. AN är sammanhängande och CN är kortpass. På helger finns inga delade, och som synes är det bara där jag kommer ha sammanhängande helpass.
Anledningen att jag sökte den här gruppen i första hand var att det är just mängden delningar som är det som är skit med den här gruppen. I andra grupper som jag skulle ha möjlighet att komma in på, där det fanns fler sammanhängande tjänster så var skiten istället i form av att jobba fler helgdagar, ha färre veckor i spannet och därmed få mer återkommande och i flera fall tjatigare schema, och tristare linjer.
Nu är jag ändå i den grupp som jag tyckte hade roligast körningar, och jag är fortfarande ledig en majoritet av helgerna. Det fick vara värt det.

Ordet är fritt, nu är det ditt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar