fredag, januari 09, 2015

Teknik

Man kan tro att jag hatar teknik, i alla fall om man är en nära vän till mig som kan mer om teknik än vad jag kan.
Det är bara det att jag är tämligen oteknisk och framför allt så har jag dåligt tålamod och blir snabbt skogstokig när jag inte får det att fungera.

Jag har allt mer och fler problem med min stationära dator just nu. Dels låser sig skrivprogrammet så fort jag försöker skriva något - inte optimalt för en sekreterare, och dels så låser sig hela datorn och startar om sig titt som tätt utan att jag förstår varför.
Därför bestämde jag mig igår för att jag måste lyckas med det jag tidigare har misslyckats med; att installera min skrivare så den funkar via wifi:t till min laptop.
Eh, ja. Nu är varken skrivaren eller laptopen mina egentligen, det är styrelsens, men jag förvaltar dem så länge som jag är sekreterare.
Det tog orimligt lång tid, skulle jag vilja säga, och jag var inte säker på att jag hade lyckats förrän jag faktiskt lyckades skriva ut det jag behövde skriva ut igårkväll - men jag lyckades!

Idag då, så hände något osannolikt när jag precis hade kommit fram till Uppsala på morgonen. Ja, jag körde buss dit alltså. Jag hade faktiskt precis gått ut ur bussen och stängt dörren, på väg mot en toalett, då jag hörde att jag fick ett radioanrop från trafikledningen där inifrån.
Det visade sig vara en trafikledare som tänkte att jag som är lite insatt i olika busstyper, kanske kunde hjälpa honom då han själv inte visste hur han skulle råda en kollega som hade problem med en annan buss.
Jag förstod snabbt av problembeskrivningen att det gällde vagn (ja, vi säger vagnar om våra bussar) 6400, då problemet gällde att mittdörren inte gick att stänga utan att bryta huvudströmmen, efter att passagerarna tryckt på barnvagnsknappen istället för den vanliga stoppknappen.
Just det här visste jag hur man tar sig förbi, man måste nämligen släcka stannarsignalen manuellt innan man öppnar dörrarna, för att undvika det felet. Varför bussen gör som den gör däremot, det sträcker sig inte min tekniska kompetens till att förklara.
Hur som helst så fick jag rapport senare på att det hade fungerat.

Så. Varför kan jag då inte få ordning på min dator också? Jag tycks ju ha ett winning streak här. Eller?

Ordet är fritt, nu är det ditt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar