torsdag, januari 15, 2015

När det stora glädjer

Det fina med vänner är att de ibland kan dra fram ess ur rockärmen när de känner av att det är just ett sånt ess man behöver.

Sånt här blir jag så glad av!

Just ordet bög är något som när det kommer från en straight ganska många gånger betyder något nedlåtande, något man säger i syfte att såra och göra sig själv viktigare och framförallt normativ. Det tror jag åtminstone merparten av alla gaymän någon gång under livet har fått uppleva, förmodligen ganska många fler än en gång.

Det går att ladda om ord. Fast, då måste man först reda ut det mellan varandra och ha en dialog om vad som känns okej och inte okej. Jag har sen länge hävdat att Namn Namnsson får kalla mig precis vad han vill, eftersom jag vet att syftet inte är att såra mig - eftersom jag vet att Namn inte bara tolererar och accepterar min läggning, utan även tycker om mig och tycker att det gör mig till en intressant person. Jag antar åtminstone det sista, för jag vet inte hur många gånger vi har diskuterat sexualitet ur olika perspektiv. Allra oftast skämtsamt och på en inte så seriös nivå, men det har även funnits stunder av mer djup och allvarsam eftertanke.

Det förändrar inte att jag inte vill bli kallad bög spontant av vem som helst. För vem som helst känner jag inte så bra att jag vet vilken laddning som läggs i det och vad syftet egentligen är.
För varför ska man kalla någon efter dennes sexualitet? Jag heter Fredrik och jag kallar väl dig vid ditt namn, om jag vet vad du heter?

Ordet är fritt, nu är det ditt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar