torsdag, januari 22, 2015

Eldprov, trodde jag.

Jag tycker inte om att stressa i onödan. Vem gör det egentligen?
Likväl, så utsätter jag lite för ofta för stress som jag med bättre planering hade kunnat undvika. Det handlar mer eller mindre uteslutande om att jag påbörjar matlagning för nära inpå att jag ska iväg och jobba.

Maten står och puttrar nu medan jag skriver, och jag räknar med att kunna börja äta klockan 12:45. Sen tar själva ätandet en stund, sen ska jag helst lämna köket i ett presentabelt skick (för inte är jag sugen på att städa köket när jag kommer hem ikväll vid 23-tiden. Och så ska jag ju även ta mig till jobbet, något jag får räkna med bör ta lite längre tid igen nu, i och med att det åter har snöat. Dock inget utlovat snökaos, men kanske närmare en decimeter eller så.

Jag börjar jobba 13:28.
Trodde jag.
Det visade sig att jag jag börjar 13:43, så jag har tack och lov lite extra tid att spela med.

Spela med förresten. Jag har ena foten inne i att börja investera i aktier nu. Blev sugen att köpa in mig lite i Nobina när jag läste något på hemsidan (inte vårt intranät), om att aktieägare bla bla bla, och jag tänkte att det kan ju vara jag. Bara någon liten post alltså, men så ser man bättre ovanifrån vad som händer.
Men, det verkar inte finnas aktier i Nobina att köpa. Så, jag gör nog som jag gör mestadels annat. Hittar någon billig skit.
Det tar dock ett par bankdagar att överföra kapital från min bank till mitt aktieplaceringsställe, så än är jag inte igång.
Inte kommer det bli stora pengar heller, nä, jag vill prova lite lätt och se vad det kan ge.

Ett annat eldprov är att jag lagar mat på så vis att jag har min traktörpanna i ugnen, och något i min hjärna slår ofta fel när jag gör så.
Då får jag ofta för mig att jag kan ta i handtaget som vanligt, eller lyfta på lock eller liknande, med mina bara händer. Det slutar ju förstås med första gradens brännskador.
Jag ska verkligen försöka undvika det nu. Ugnsvanten hänger demonstrativt på ugnsluckan för att påminna mig. Jag kan dock inte lova något.

Ordet är fritt, nu är det ditt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar